Květen 2009

PZL P.24

29. května 2009 v 21:58
Nejlepší polská stíhačka ve chvíli německého vpádu v září roku 1939 P.24 byla výkonnějším nástupcem typu P.11, který byl zase jen výkonnější verzí P.7 s motorem Bristol Mercury místo původního Bristol Jupiter.Všechny tři typy byly tudíž hornoplošníky se vzpěrovýmlomeným křídlem a pevným podvozkem.P.24 poprvé vzlétl v roce 1933 s výkonnějším motorem Gnome-Rhone 15K, kapotovaným podvozkem a zesílenou konstrukcí.Celková výroba činila asi 300 strojů včetně exportních vzorů a hlavními verzemi byly P.24A s kanony a uzavřenou kabinou, P.24B s odlišnými kryty podvozkových kol, P.24C jako P.24A s kulometnou výzbrojí, P.24E s výkonnějším motorem a zdokonalené verze P.24A označené P.24F a P.24G s kanonovou nebo kulometovou výzbrojí.

Země původu: Polsko
Typ: (P.24F) jednomístný stíhací letoun

Vasilij Zajcev-Setkal se s dcerou majora Königa

29. května 2009 v 21:48
Ze zahraničních zemí navštívil Zajcev pouze techdejší Československo a Německou demokratickou republiku.Byl čestným příslušníkem jednoho z útvarů Sovětské armády, který zde byl dislokován.V Berlíně se účastnili i besed s místními občany.Při jedné z nich se v publiku zvedla žena, která o sobě tvrdila, že je dcerou elitního německého odstřelovače majora Königa, s nímž svedl ve Stalingradu souboj na život a na smrt.Sovětské vedení ho z besed okamžitě stáhlo a poslalo zpátky do Kyjeva.Obávalo se totiž nepříjemných komplikací.Vasilij Zajcev se věnoval aktivní střelbě prakticky po celý svůj život.Když mu bylo pětasedmdesát let, pozvali ho, aby se podíval na výcvik vojenských odstřelovačů, jehož součástí byla i střelecká soutěž.Na závěr prý vyzvali Zajceva, jestli si také nechce zastřílet.A on vyhrál.,,Nepřítel před branami"(vznikl v roce 2001) nebyl jediným filmem, který byl natočen o legendárním odstřelovači.Ještě předtím, v roce 1992 natočil režisér Jurij Ozerov celovečerní snímek v hlavní roli s Fedorem Bondarčukem ,,Andělé smrti".Legendární odstřelovač zemřel 15. prosince 1991.Pochovali ho na kyjevském Lukjanovském vojenském hřbitově.Zajcevovým posledním přáním ale bylo ležet vedle jeho spolubojovníků od Stalingradu.Proto byl koncem ledna 2006 jeho hrob exhumován a ostatky převezeny do Volgogradu (dřívějšího Stalingradu), kde je slavnostně uložili na Mamajevom kurgane.Na jeho hrobě je napsáno ,,Za Volhou pro nás země nebyla".Ve jménu těchto několika slov, kladl nejen Zajcev, ale všichni jeho spolubojovníci na přelomu let 1942 a 1943 tak zuřivý odpor při obraně města, které mělo být vymazáno z povrchu zemského

P.S.: Promiňte, že sem ten článek napsal pozdě večer

Vasilij Zajcev-Usadil se v Kyjevě

28. května 2009 v 17:20
Zajcev se rozhodl usadit v Kyjevě natrvalo a strávit zde zbytek života.Stal se inženýrem.Později pracoval jako vedoucí autoopravny, ředitel oděvního závodu Ukrajina a strojírenského podniku.Se svou budoucí ženou Zinajdou Sergejevnou se seznámil, když pracovala ve strojírenském závodě.Sblížili se.Přeložili ji ale na jiné místo.Jednou jí zavolal, zda za ním nemůže okamžitě přijít.V jeho kanceláři ale už byla nějaká žena.Ta vytáhla papíry a Zajcev poprosil Zinajdu, zda by je nemohla podepsat.Když si přečetla text, zjistila, že se má stát paní Zajcevovou.A to bez svatebního obřadu, bílých šatů a hostiny.Přesto ráda podepsala.,,Prožili jsme dlouhá léta spokojeného společného života.Vasilij mě hodně miloval.Ne každá žena má takové štěstí.Chránil mě, celá léta s ním jsem se cítila, jako kdybych byla za kamennou zdí," vzpomínala před několika lety v Kyjevě dvaadevadesátiletá Zinajda Zajcevová.,,Bylo to moc pěkné manželství.Za celou tu dobu jsme se pohádali pouze jednou.Sebral si věci, koupil si lístek do Čeljabinsku, že prý odjíždí zpátky na Ural.Za týden se ale vrátil a omluvil se mi."

Zítra poslední článek: Setkal se s dcerou majora Königa

Vasilij Zajcev-Zachránili mu zrak

27. května 2009 v 16:19
V lednu 1943 Zajcev velel skupině třinácti odstřelovačů.Jejich úkolem bylo pomoci odrazit útok Němců vedený na pluk, který držel pravé křídlo.Během tohoto boje došlo k výbuchu miny, Zajcev byl těžce zraněn, upadl do bezvědomí a hrozilo, že přide o zrak.Když z nemocnice sváželi hromadně mrtvé, zdálo se jim, že elitní odstřelovač již nedýchá.A tak ho také naložili.Probral se, až když ho zakopávali.Nepatrně pohnul rukou, naštěstí si toho všimla jedna ze zdravodních sester a zachránila ho.Celý život si s ní pak dopisoval.V té době byl ale již natolik legendárním vojákem, že se mu dostalo té nejlepší zdravotnické péče.Ze Stalingradu byl přepraven do Moskvy, kde 10. února podstoupil několik náročných operací pod vedením profesora Filatova.Zrak se mu podařilo nakonec zachránit.Právě v moskevské nemocnici se také dozvěděl o tom, že obdržel nejvyšší vyznamenání Zlatou hvězdu Hrdiny Sovětského svazu.V okamžiku, kdy tuto zprávu vysílal rozhlas, nevěnoval tomu příliš pozornost.Vzápětí mu to ale s velkou slávou sdělili ostatní zranění vojáci, kteří s ním sdíleli pokoj.V té době byl již poručíkem.Legendárním se nestal pouze Zajcev, ale i jeho puška.V době, kdy ležel zraněný v nemocnici, ji dostávali za odměnu nejlepší odstřelovači jeho mateřského útvaru.Po válce se dostala do Stalingradského muzea, kde je soužástí expozice i v současné době.Po uzdravení se stal Zajcev velitelem školy odstřelovačů.Ostatně jejich výcvikem se již zabýval na stalingradské frontě.Později se účastnil dalších válečných operací.Bojoval o Donbas, Dněpr, Oděsu a Dněstr.Konec války v květnu roku 1945 oslavil v nemocnici v Kyjevě.Léčil se zde z dalšícho svého zranění.V té době měl již hodnost kapitána a byl autorem dvou odborných publikací určených pro výcvik odstřelovačů.Vymyslel rovněž taktiku tzv. šestek.Tři dvojice (odstřelovač a pozorovatel) se soustřeďují na jednu oblast, ve které se překrývají jejich palebné prostory.


Zítra:Usadil se v Kyjevě

Junkers Ju 87D

27. května 2009 v 14:37
Na jaře roku 1940 byl již připraven nový invertní vidlicový motor Jumo 211J-1 a konstrukční skupina firmy Junkers zahájila vývoj nové verze Ju 87D pro tento motor, nabízející kromě vyššího výkonu také možnost podstatně čistší zástavby.K dalším změnám u této verze patří úplně překonstruovaná kabina s menším odporem, zmenšení a zjednodušení kapotáže podvozkových kol, zvětšení objemu vnitřních palivových nádrží, lepší ochrana osádky zvětšením rozsahu a tloušťky pancíře, zdvojnásobení obranné palebné síly a zesílení trupu ve spodní části se závěsníkem pro jednu 1800 kg (3961b) pumu.Ju 87D se vyráběl v sedmi provedeních od Ju 87D-1 po Ju 87D-8 i pro různé úkoly od vlékání kluzáků (Ju 87D-2) až po noční útoky na pozemní cíle (Ju 87D-7)

Země původu: Německo
Typ: (Ju 87D-1) dvoumístný střemhlavý bombardovací a letoun přímé podpory

Farman F.221 a F.222

26. května 2009 v 19:56
Prototyp bombardéru F.220.01 poprvé vzlétl v květnu 1932 a později byl přestavěn na dálkový poštovní letoun.Po něm následoval prototyp F.221.01, který se lišil hlavně překonstruovanými ocasními plochami, zcela uzavřenou přídí a spodním kulometným střelištěm, polozatažitelnou ,,popelnicí" místo původního otevřeného střeliště, a podstatně výkonnějšími motory.Dále přišlo 10 bombardérů F.221BN.5 se zesílenou obrannou výzbrojí a pak F.222BN.5 ve dvou verzích, 11 strojů F.222.1BN.5 se zatahovacím podvozkem a 24 strojů F.222.2BN.5 s prodlouženou přídí a záporným vzepětím konců křídel.Asi 29 letounů bylo ve výzbroji ještě v roce 1939 a až do pádu Francie působily v roli bombardérů, poté byly až do roku 1944 používány jako dopravní.

Země původu: Francie
Typ: (F.222.2BN.5) pětimístný těžký noční bombardovací letoun

Vasilij Zajcev-Objev elitního střelce

26. května 2009 v 16:02
Mimořádné střelecké umění Vasilije Zajceva nemohlo uniknout pozornosti.Netrvalo dlouho a o elitním střelci se dozvěděl i velitel praporu a pluku.První setkání Zajceva s nimi popisují historikové takto.Přes okno budovy mu ukázali Němce, který přebíhal asi osm set metrů od nich.Zajcev důkladně zamířil, vystřelil a muž padl k zemi.Během několika dalších minut zasáhl na tom samém místě ještě další dva nepřátelské vojáky.Za tento čin dostal Zajcev nejen medaili Za odvahu, ale přímo od velitele i odstělovací pušku.V té době měl na svém kontě se standardní armádní zbraní již dvaatřicet zastřelených Němců.Pověst mimořádného čarostřelce se velice rychle rozšířila v pluku, armádě a díky sdělovacím prostředkům prakticky po celém Sovětském svazu.Jen od 10. listopadu do 17. prosince 1942 zlikvidoval 225 nepřátelských důstojníků a vojáků.Z toho bylo jedenáct odstřelovačů.Tento doslova neuvěřitelný výkon nesnižuje ani skutečnost, že právě ve Stalingradu byly ideální podmínky pro nasazení odstřelovačů.Podle některých zdrojů působil v té době v obklíčeném městě i další sovětský odstřelovač, který měl za stejné období na svém kontě pouze o jednoho německého vojáka méně než Zajcev.Ten zůstal ale v anonymitě, lidé ho znali pouze pod přezdívkou Zikan.Pamětníci se však v každém případě shodují, že Zajcev měl veškeré vlastnosti a schopnosti špičkového odstřelovače.Vynikající zrak i sluch.Byl vyrovnaný, trpělivý, dokázal se perfektně soustředit.Díky své přirozené inteligenci a smyslu pro taktiku si vždy vybral to správné místo, kde čekal na protivníka.K svému úkolu přistupoval velice asertivně, neustále se snažil vymýšlet nové a nové vojenské lsti.Jednou se dostal například do rozbořeného domu a ukryl se zde v peci.Malá dvířka na přikládání mu sloužila jako střílna.Měl odtud perfektní výhled na objekt, v jehož sklepě si Němci zřídili kuchyni a výdejnu stravy.V okolí se samozřejmě pohybovala spousta vojáků.Než se vzpamatovali a přijali opatření, mnohé z nich zasáhl.Ten den si udělal na pažbě deset zářezů.
Zítra: Zachránili mu zrak

Fokker C.V

25. května 2009 v 17:32
V roce 1923 vzlétl první prototyp průzkumného dvojplošníka Fokker C.IV a v květnu roku 1924 následoval první let vývojové verze C.V se štíhlejším trupem.C.V byl jedním z nejůspěšnějších víceúčelových letounů dvacátých a třicátých let a značný počet těchto strojů byl ve výzbroji menších letectev ještě na počátku druhé světové války.Celkem bylo vyrobeno přes 750 strojů v Nizozemsku i na základě licencí, s rozmanitými vzduchem i vodou chlazenými motory a s různým rozpětím a plochou křídel.Dvě nejvýznamnější verze byly jedenapůlplošníky s křídly ke koncům zúženými, totiž C.V-D, používaný hlavně jako doprovodný stíhací a průzkumný letoun, a C.V-E se zvětšeným křídlem pro zvýšení nosnosti, a tudíž používaný hlavně jako bombardovací letoun.

Země původu: Nizozemsko
Typ: (C.V-D) dvoumístný průzkumný a dělostřelecký pozorovací letoun použitelný jako lehký bombardovací a doprovodný

Vasilij Zajcev-Střílet začal z luku

25. května 2009 v 16:50
Vasilij Grigorijevič Zajcev se narodil 23. března 1915 v rodině rolníka v obci Jelinka v čeljabinské
oblasti.Dětství strávil na Urale.Ze všeho nejvíce prý toužil po vlastní pušce.Jeho děda mu vyrobil luk s tím, že pušku nedostane dříve, dokud se z něho nenaučí přesně střílet.Do týdne měl vlastní střelnou zbraň.Ve střelbě se pak dále zdokonaloval během lovů na vysokou zvěř.Po absolvování sedmi tříd se v roce 1930 vyučil v Magnitogorsku stavařem.Tato profese ho ale zjevně neuspokojovala, a tak se v roce 1937 přihlásil k tichomořskému loďstvu.Začínal jako písař na dělostřeleckém oddělení.Absolvoval vojenskou hospodářskou školu a stal se finančním náčelníkem.V této funkci ho také zastihl začátek války.Okamžitě požádal o odvelení na frontu.Až po pátém pokusu se v září 1942 konečně dočkal a společně s dalšími posilami byl přepraven přes Volhu do obklíčeného města.Nepřítel v té době již těžce dotíral na Stalingrad.Byl zařazen k 1047. střeleckému pluku 284. divize 62. armády.

Zítra: Objev elitního střelce

Jakovlev Jak-1

24. května 2009 v 21:07
Lehký stíhací letoun Jak-1 poprvé vzlétl v lednu roku 1940 a stal se jednou z nejvýznamnějších a nejůspěšnějších sovětských stíhaček nasazených do bojů druhé světové války.Jako mnoho z jeho sovětských současníků měl smíšenou konstrukci draku z lehkých sĺitin a dřeva.Uspořádáním byl Jak-1 typickou ,,moderně" konstruovanou stíhačkou s nízko posazeným bezvzpěrovým křídlem, uzavřenou kabinou a zatahovacím podvozkem.Výroba byla zahájena koncem roku 1940 a do léta roku 1943 bylo dodáno 8721 strojů.Hlavními verzemi byly výchozí Jak-1, Jak-1B se sníženým hřbetem trupu, umožňujícím použití kapkovitého překrytu kabiny, a odlehčený Jak-1M s řadou významných zdokonalení.Dalším vývojem vznikly Jak-3, Jak-7 a Jak-9.Tato řada stíhacích letounů byla tím nejlepším, co mělo sovětské letectvo na východní frontě k dispozici, a nepochybně pomohla zvrátit průběh války.

Země původu: SSSR
Typ: (Jak-1 z počátku výroby) jednomístný stíhací a stíhací bombardovací letoun

Vasilij Zajcev

24. května 2009 v 20:50
Předlohou pro hlavního hrdinu filmu ,,Nepřítel před branami" byl jeden z nejlepších odstřelovačů všech dob Vasilij Zajcev

od pondělí do pátka budu na blog dávat jeden článek o Zajcevovi

Pondělí: Střílet začal z luku
Úterý: Objev elitního střelce
Středa: Zachránili mu zrak
Čtvrtek: Usadil se v Kyjevě
Pátek: Setkal se s dcerou majora Königa

Rok 1942

23. května 2009 v 22:42
Japonské teritoriální zisky na Dálném východě vypadaly jako jejich konečný triomf nad evropskými koloniálními mocnostmi.Avšak Spojené státy americké přecházely nyní do ofenzívy a podařilo se jim nad Japonskem dosáhnout strategického vítěztví na moři.To mělo vážné důsledky pro japonskou schopnost udržet si dostatečnou moc jak doma, tak nad Pacifický oceánem.Ofenzívy států Osy v severní Africe a na východní frontě, i když zpočátku úspěšné, byly posléze zastaveny a poraženy sérií spojeneckých protiútoků.Kritickým faktorem války nadále zůstával výsledek zápasu o kontrolu námořních lodních tras.

26. Prosince 1943

23. května 2009 v 22:34
Námořní válka, Arktická Oblast

V bitvě u Severního mysu byla potopena německá bitevní loď Scharnhorst.Stalo se tak během chybně naplánované operace proti spojeneckým konvojům JW-55B a RA-55A, jež byly doprovázeny britskou eskadrou bitevních lodí Home Fleet.Scharnhorstu byl ze začátku poškozen radar a stanoviště řízení palby.Bitva pokračovala tak dlouho, dokud německá bitevní loď nezačala ztrácet rychlost, pak byla doražena torpédovým útokem.Z jeho posádky čítající 1 800 námořníků jich přežilo jenom 36.


Střelecké divize Rudé armády 1941-1945: Tabulky výzbroje

22. května 2009 v 18:51
Střelecké divize Rudé armády 1941-1945: Tabulky výzbroje
IV/1941VII/1941XIII/1941VII/1942VII/1943XIII/1944
Vojáci14 48310 859
11 626
10 3869 38011 706
Koně3 0002 5002 4001 8001 7001 200
Automobily558203248149124342
Pušky10 4208 3418 5657 2416 2746 330
Samopaly1 2041715827111 0483 594
Lehké kulomety392162251337494337
Těžké kulomety166108108112111166
Protilet. kulomety3327129018
Protitank. pušky0089228212107
Protitank. kanony541830304854
Protilet. kanony121066012
Kanony 76 mm342828323244
Houfnice 122 mm3288121220
Houfnice 152 mm1200000
Minomety15078162188160127

Klíčové osobnosti-Adolf Hitler

22. května 2009 v 18:20
Zakladatel a vůdce nacistického Německa Adolf Hitler (1889-1945) se narodil v Rakousku.Předcházející zkušenost neúspěšného umělce a vyznamenaného vojáka první světové války spoluovlivňovaly jeho extrémistické politické ambice, které pak vyústily v založení nacistické strany.Hitler využil politickou nestabilitu a sociální chaos německé Výmarské republiky, aby se v roce 1933 dostal k moci, a pak se prostřednictvím násilí a zastrašování stal diktátorem.V jeho nacismu se spojoval nacionalismus, rasismus a obrovské expanzionistické ambice.Hitler jasně vyjádřil touhu po vytvoření velké říše, které mělo být dosaženo zničením údajných německých rasových a ideologických nepřátel.Touha realizovat svoje expanzionistické snahy uvrhla postupně Evropu do diplomatického chaosu a nakonec i do války.Hilerova politická obratnost byla založena na ovládání umění propagandy.A jeho Führer (,,Vůdce") se stal Hitler i zároveň velitelem armády.V této funkci byly jeho odvaha a smělost demonstrovány v prvopočátečních úspěších blitzkriegu.Avšak počínaje rokem 1941 se mu už politicky přestávalo dařit, navíc jeho tvrdohlavost a nedostatek strategického myšlení vedly ke stálému zhoršování vojenské situace.Hitler se začal čím dál víc izolovat od reality a odmítal připustit, že válka je prohraná.Hitler úspěšně přežil pokus o atentát v roce 1944, ale nakonec si v roce 1945 vzal život sám.Hitlerova říše byla sice zničena, ale totální destrukce, do které uvrhla svět, vyústila v nejkrvavější válku celých lidských dějin.

T-34 na ovládání

21. května 2009 v 17:57

Tiger na ovládání

21. května 2009 v 17:55

Curtiss P-40 Warhawk a Kittyhawk

21. května 2009 v 17:42
Výsledkem dalšího vývoje Modelu 81 byl Model 87 a motorem Packard V-1650 (Rolls-Royce Merlin) a prodlouženým trupem.Po prototypu XP-40F (přestavěném ze standardního draku P-40D) a třech YP-40F pro vojskové zkoušky následovalo 1310 stíhacích bombardovacích P-40F.K dalším hlavním verzím patří P-40K, což je P-40F s motorem V-1710-73 (1300 strojů s krátkým trupem), P-40L s redukovanou výzbrojí o dva křídelní kulomety (700 strojů), P-40M s motorem V-1710-81 (600 strojů), P-40N (odlehčená verze P-40L/M-5219 strojů) a nakonec P-40R, což bylo 300 přestavených letounů P-40F/L s novými motory.Také Britové nakoupili, nebo dostali na základě dohody Lend-Lease, letouny Kittyhawk Mk II až IV, odpovídající P-40F, K/M a N. Asi 2097 amerických letounů bylo odesláno do SSSR.

Země původu: USA
Typ: (P-40M) jednomístný stíhací a stíhací bombardovací letoun

Pro moje SB

20. května 2009 v 15:26