Duben 2009

Atentát na Heydricha

28. dubna 2009 v 12:33
Přes obtížnou situaci v protektorátu zvedali někteří Češi přece jen hlavu.Řišský protektor Konstantin von Neurath se snažil zachovávat aspoň zdání jakési pravomoci česé vlády, a tak se začal Berlín jevit jako příliš slabý.Gestapo dokonce předpokládalo, že by na podzim roku 1941 mohlo dojít v Čechách i k ozbrojenému povstání- je ovšem otázkou, nakolik byly tyto předpovědi reálné a nakolik měly sloužit k prosazení vlivu gestapa a vlády tvrdé ruky.

P.S.: Atentát na zastupujícího říšského protektora Heydricha provedli českoslovenští parašutisté v kobyliské zatáčce, kde auto muselo zpomalit.

Protektorát Čechy a Morava

27. dubna 2009 v 17:24
V Protektorátu Čechy a Morava byl formálně ve své funkci ponechán prezident Hácha i česká vláda.Její předseda Beran byl však již v dubnu donucen odstoupit.Vláda ovšem ve všech zásadních rozhodnutích podléhala říšskému protektorovi.Na jeho souhlasu záviselo ostatně i její jmenování.Protektor měl také nejvyšší zákonodárnou moc, protože parlament neexistoval.

Nakadžima KI-43 Hajabusa ,,Oscar"

27. dubna 2009 v 17:16
Typ Ki-43 Hajabusa ( sokol stěhovavý) byl nejmodernější stíhačkou japonského císařského armádního letectvav úvodních fázích druhé světové války, a jako takový připravil spojeneckým leteckým silám nemalý šok.Také početně šlo o nejvýznamější typ mezi stíhačkami japonského císařského armádního letectva s více než 5900 vyrobenými stroji až do konce války, kdy už však byl Ki-43 beznadějně zastaralý z hlediska palebné síly i pancéřové ochrany.Hlavními verzemi byly Ki-43-I ( ve třech provedeních) s 980k (731kW) motorem Ha-25 a dvoulistou vrtulí, Ki-43-II ( tři provedení) s výkonnějším motorem a trojlistou vrtulí a KI-43-III ( jediné provedení) s 1230k (917kW) motorem Ha-115-II.

Země původu: Japonsko
Typ: ( KI-43-IIb) jednomístný stíhací a stíhací bombardovací letoun

Focke-Wulf Fw 190F

21. dubna 2009 v 14:25
Přestože byl projektován jako stíhací letoun, ukázal se Fw 190 natolik přizpůsobivým, že umožnil snadný vývoj řady bitevních letounů Fw 190F, již předcházel dálkový mezityp Fw 190G.Fw 190F-1 (asi 30 strojů) zavedený do výzbroje koncem roku 1942, jenž byl tovární verzí stíhacího Fw 190A-5/U3, vycházející z Fw 190A-4 se zesíleným podvozkem a pancéřováním a kombinací pumového závěstníku ETC 501 pod trupem a čtyř závěstníků ETC 50 pod křídly.Následovalo 271 Fw 190F-2 s vylepšeným překrytem kabiny, asy 250 Fw 190F-3 s překonstruovaným křídlem, 385 Fw 190F-7 vycházejících z Fw 190A-7 a neznámý počet Fw 190F-9 s 2270k (1692,5kW) motorem BMW 801TS/TH přeplňovaným turbodmychadlem.Všechny se vyskytovaly v četných provedeních.

Země původu: Německo
Typ: (Fw 190F-3) jednomístný bitevní a letoun přímé podpory

Rok 1939

21. dubna 2009 v 13:34
Po měsících diplomatických sporů a vyjednávání v tradici ,,appeasementu" okamžikem, kdy Německo napadlo Polsko, vypukla válka.Německý útok, blietzkrieg, který znovu uvrhl Evropu do válečného konfliktu, ohlásil nový a dramatický způsob moderního válčení.I když spojenci nezaútočili v západní Evropě na Německo, přece jenom ve východní Evropě vzplála ještě další válka-mezi Sovětským svazem a jeho sousedem Finskem.

Fieseler Fi 167

19. dubna 2009 v 12:06
V roce 1939 položilo německé námořnictvo kýl své první letadlové lodi, která byla spuštěna na vodu v roce 1938, ale zůstala nedokončena.Krátce po zahájení stavby nové lodi vydalo německé ministerstvo letectví vybraným společnostem požadavek na víceúčelový palubní bojový letoun s vynikajícími vlastnostmi STOL, dvouplošným uspořádáním se sklopnými křídly a dostatečně pevný pro střemhlavé bombardování při vysokých rychlostech.Odpověděly pouze firmy Arado a Fieseler a dva prototypy Fi 167 prokázaly dobrou ovladatelnost (včetně schopnosti přistávat velmi malou rychlostí), výkony i nosnost.Fieseler získal zakázku na 12 předsériových strojů Fi 1167A-0 s odhazovatelnými podvozkovámi nohami, ale po zrušení programu letadlových lodí se stal Fi 167 přebytečným a devět strojů bylo přenecháno Rumunsku pro pobřežní operace na Černém moři.

Země původu: Německo
Typ: (FI 167A-0) dvoumístný torpédonosný bombardovací a průzkumný letoun

Rok 1940

19. dubna 2009 v 10:21
Německým armádám se v roce 1940 sérií ohromujících vítězství ve stylu blitzkriegu podařilo ovládnout většinu západní Evropy. Německé obrněné jednotky a letouny postupně zaútočily a porazily spojenecká vojska ve Skandinávii, Francii, Belgii, Holandsku a Lucembursku.Oproti tomu byli Němci poraženi v letecké bitvě nad Británií, což tuto zemi zachránilo před německou invazí.Britské přežití teď záviselo na severoamerické pomoci.Válka se ještě rozšířila, neboť Italové zaútočili na Balkáně a v severní Africe.

Polikarpov I-15

16. dubna 2009 v 16:07
Někdy počátkem roku 1933 zahájil Nikolaj Nikolajevič Polikarpov práce na I-15, který měl nahradit jeho stíhací dvojplošníky I-5 s lometým horním křídlem (což mělo zlepšit výhled pilota) a pohonem jedním hvězdicovým motorem Wright R-1820-F, dováženým v omezeném počtu z USA v očekávání zahájení licenční výroby jako M-25. I-15 (404 strojů se 480k/358kW motorem M-22 a 270 strojů s motorem M-25) byl zaveden do výzbroje v roce 1934.Tyto stroje doplnil a posléze nahradil I-15bis (jinak I-152), vyrobený v počtu 2408 strojů, z nichž mnohé sloužily v omezené míře ještě v době německého vpádu do SSSR v červnu roku 1941.I-15bis měl větší kapacitu palivových nádrží a dvojnásobnou palebnou sílu hlavňové výzbroje.

Země původu:SSSR
Typ:(I-15bis) jednomístný stíhací letoun

LN (Loire-Nieuport) .40

13. dubna 2009 v 18:04
Prototyp LN.40.01 plánovaného palubního střemhlavého bombardéru pro francouzké námořní letectvo LN.40 poprvé vzlétl v červnu roku 1938.První ze 23 nebo více sériových strojů LN.401BP.1 (ze 42 objednaných) byly dodávány od poloviny roku 1939 ke dvěma jednotkám na pobřežních základnách.Jedinou další verzí, která se dočkala zařízení do výzbroje, byl LN.411BP.1, objednaný v počtu 40 francouzkým letectvem.LN.411 byl v podstatě LN.401 upravený pro čistě pozemní roli odstraněním palubních doplňků jako záchytného háku, mechanizmu sklápění křídel a vztlakových vaků.Do pádu Francie bylo dokončeno v roce 1942 pro vichistické letectvo montáží z existujicích dílů.

Země původu:Francie
Typ:(LN.401BP.1) jednomístný palubní a pozemní střemhlavý bombardovací letoun

Velikonoce 2009

13. dubna 2009 v 0:00
přeji hodně vajíček a sladkostí!

Macchi MC.205V Veltro

12. dubna 2009 v 13:10
Po vynikajícím MC.202 Folgore (blesk), vyvinutém z MC.200 s licenčtím motorem Daimler-Benz DB601A, vytvořila firma Macchi dále vylepšenou verzi MC.205 na základě téže výchozí koncepce s licenčním motorem DB 605.Prototyp MC.205 byl přestavěný MC.202, který s novým motorem a rozměrnějšími konci křídel vzlétl poprvé v dubnu roku 1942.Výroba nové stíhačky dosáhla objem 262 strojů MC. 205V Veltro (chrt) nasazených do bojů od července roku 1943.Pozdější letouny měly v křídlích 20mm kanony místo 7,7 mm kulometů a většina jich po italském příměří se Spojenci ze září roku 1943 sloužila u Aeronautica Nazionale Republicana (letectvo reformovaného fašistického státu).

Země původu:Itálie
Typ:(MC.205V) jednomístný stíhací a stíhací bombardovací letoun

Kaťuše-zbraň

10. dubna 2009 v 11:01
Legendární sovětská zbraň z období 2. světové války nebyla z technického hlediska vlastně ničím jiným, než samohybným raketometem, tj. odpalovacím zařízením pro až 48 raket, namontovaným obvykle na nákladní automobil.Výhodou této zbraňe byla masivnost útoku, tj. odpálení velkého množství raket v krátkém čase.Nevýhodou se naopak stala zdlouhavá příprava této zbraně k další střelbě a vzhledem k automobilovým podvozkům i špatná průchodnost terénem.Proto se s Kaťušemi počítalo obvykle jen k vypálení jené ničivé salvy.Zatímco kaťušemi je nazývali sovětští vojáci, Němci jim přezdívali Stalinovy varhany, jak pro vizuální podobu, tak pro typický zvuk při odpalování.Oficiálně nesly název gardový minomet.Od roku 1938, kdy začal jejich vývoj, vznikla řada typů lišících se jak druhem použitého nosiče, tak počtem odpalovacích ramp a ráží raket.Poprvé do boje byly nasazeny v červenci 1941 v bojích u města Orša v dnešním Bělorusku.

Junkers Ju 52/3m

10. dubna 2009 v 10:39
Junkers JU 52 byl zamýšlen jako nástupce vysoce úspěšných dopravních letounů W 33 a W 34.Jeho vývoj byl zahájen koncem dvacátých let jako zvětšené verze stejné konstruční koncepce a prototyp poprvé vzlétl v říjnu roku 1930 s jedním 725k (541kW) vidlicovým motorem BMW VII.První sériové verze Ju 52a až Ju 52d pro civilní trh se lišily jen použitým motorem, ale u Ju 52/3m byl zaveden pohon třemi motory pro zvýšení nosnosti a výkonů.Výroba této typové řady dala asi 4850 strojů, převážná většina z nich byly vojenské dodávky ve verzích od Ju 52/3m ge po Ju 52/3m ge14e.Ju 52/3m sloužil původně jako bombardovací i dopravní, ale za druhé světové války to byl dopravní a výsadkový letoun, nasazený na všech německých válčištích až do května roku 1945.

Země původu:Německo
Typ:(Ju 52/3m g7e) trojmístný dopravní letoun pro 18 vojáků nebo 12 nosítek nebo náklad

Chat

9. dubna 2009 v 17:05
tady si můžete v komentářích chatovat.

Nejdůležitější bitvy v českých dějinách-Sýrie

9. dubna 2009 v 16:44
Název:syrské tažení
Kdy:8.6.-11.7.1941
Historické období:2. světová válka
Kde:Sýrie a Libynon, oblast zvaná dříve Levanta
Kdo:Spojenci-Osa
přesněji:britské,australské,indické a francouzké (Svobodní Francouzi) jednotky a československé jednotky pod velením generála sira Henryho Maitlanda Wilsona-německé a francouzké (vichystické vč. cizinecké legie) jednotky v síle přibližně 45 000 mužů pod velením generála Henriho Dentze
Důvod:Levanta jako francouzká kolonie spadala pod francouzskou vládu ve Vichy spolupracující s nacistickým Německem a syrská letiště pod vichystickou správou mohla znovu posloužit pro mezipřistání německých letadel jako při nedávném arabském povstání v Iráku.
Průběh bitvy:Britská násilná okupace Levanty (operace Exporter) začala 8.6. 1941 ve dvě hodiny výpadem britských jednotek a jejich spojenců ze Zajordánska směrem na Libanon.Zpočátku snadný postup se začal komplikovat, když francouští vojáci na straně vichystů nevyslyšeli výzvu Spojenců k přeběhnutí a nepodařilo se tak zabránit bratrovražedným bojům.I tak Spojenci postupovali dále do Levanty a po těžkých bojích obsadili 21.6. Damašek.Poté začala první jednání o příměří, mezitím však ještě Spojenci 3.7. dobyli Palmýru a 9.7. obsadili město Homs (Hims) a po jeho dobytí požádal francouzký vichystický generál Dentz o příměří.Palba byla zastavena 11.7. 1941, kdy Velká Británie dostala pod svoji správu celou Sýrii.Ti, kdo zůstali věrni vichystům, dostali možnost vrátit se do Francie, část z nich se však přidali přidala ke Svobodným Francouzům.11. československý pěší prapor-Východ pod velením podplukovníka Karla Klapálka set syrského tažení zapojil po týdenním přesunu ze Západní pouště 1.7. 1941 a o den později zaujal postavení v okolí syrského města Banjás s hlavním postavením na vyvýšenině zvané Beehive (Včelín).Tam byly 6.7. odstřelovány cizineckou legií.Československé postavení zasáhlo asi 20 granátů, jeden voják padl a tři byli zraněni.Podplukovník Klápek spolu s britským velitelem proto uvažoval o přesunu do městečka Šibaá asi 10 kilometrů daleko.Československá průzkumná hlídka v síle dvou čet a za doprovodu britského styčného důstojníka městečko Šibaá dobyla 9.7. ve čtyři hodiny, ale neudržela ho, když večer zahájila protiútok cizinecká legie.Do Banjásu se československá hlídka vrátila 10.7., následující den jiná československá četa opět dobyla Šibaá a prapor se rozvinul až k němu, ovšem již 12.7. dostal rozkaz zastavit další postup a vyčkat uzavření příměří.Po uzavření příměří sloužil 11. československý pěší prapor-Východ jako mobilní záloha britské 23. brigády, od poloviny srpna do začátku října 1941 potom jeho příslušníci vykonávali strážní službu na syrsko-turecké hranici.
Důsledky:Spojenci ztratili asi 2500 mužů,vichysté 3500.Letiště v Sýrii již sloužit k mezipřistávání německých letadel.

Nakadžima Ki-44 Šóki ,,Tojo"

9. dubna 2009 v 9:11
Šóki (démon Šóki v japonské mytologii zahání zlé duchy) byl zkonstruován jako malý a výkonný stíhací letoun zvlášť pro záchytné stíhání.Tento typ byl jedinou záchytnou stíhačkou císařského japonského armádního letectva a po zahájení strategických náletů amerických bombardérů na japonské ostrovy prokázal Šóki své kvality jako nejrychleji stoupací japonská stíhačka.Ki-44 byl zaveden do výzbroje ve druhé polovině roku 1944 a zpočátku byl dost neoblíbený u pilotů, zvyklých na obranějších stíhaček s menším měrným zatížením.Výroba 1222 strojů zahrnovala verze Ki-44-I(tři provedení) s 1250k (932k W) motorem Ha-41 a kulometovou výzbrojí,Ki-44-II (tři provedení) s výkonějším motorem a těžší výzbrojí.Ki-44-III (dvě provedení) měl 2000k (1491k W) motor Ha-145 a výzbroj buď čtyř 20mm kanonů (Ki-44.III-a) nebo dvou 20 mm a dvou 37mm kanonů (Ki-44-IIIb).

Země původu:Japonsko
Typ:(Ki-44-II) jednomístný stíhací letoun

Nejdůležitější bitvy v českých dějinách-Sokolovo

8. dubna 2009 v 20:55
Název:bitva u Sokolova
Kdy:8.3.1943
Historické období:2 světová válka
Kde:u vesnice Sokolovo v Charkovské oblasti (dnes Ukrajině nedaleko hranic s Ruskou federací)
Kdo:Spojenci-Osa
přesněji:1. rota 1. československého samostatného praporu (cca 350 mužů) s podpůrným sovětským dělostřeleckem-jednotky elitních tankových divizí Waffen SS ,,Adolf Hitler" a ,,Totenkopf"
Důvod:Po řadě sovětských ofenzív se postup Rudé armády začátkem roku 1943 zastavil v okolí Charkova.Sovětským jednotkám se zde nepodařilo vytvořit souvislou frontu, čehož německá armáda využila k protiútokům.Součástí bojů v této oblasti se stala také bitva u Sokolova, první bojové vystoupení československé vojenské jednotky.1.čs. samostatného praporu, v SSSR.
Průběh bitvy:Po výcviku v Buzuluku byla čs. jednotka podvelením plukovníka Ludvíka Svobody přepravena vlakem do stanice Valujka, odkud pěšky a kvůli hrozícím německým náletům převážně v noci doputovala do 350 kilometrů vzdáleného a čerstvě osvobozeného Charkova, kterého dosáhla 1.3. 1943.O den později došla k řece Mža a dostala rozkaz udržet bojovou linii a nepustit německé jednotky za řeku.Protože Mža byla ještě zamrzlá , bylo zřejmé, že německé tanky mohou přes led snadno přejet.Velitel L.Svoboda se proto rozhodl, že část praporu, jedna rota, řeku překročí a zaujme bojové postavení ve vsi Sokolovo za řekou.Ke splnění tohoto útoku se přihlásil velitel 1. roty (asi 350 mužů) nadporučík Otakar Jaroš.Bylo to zřejmě správné rozhodnutí, protože dobře opevněná vesnice představovala výhodný opěrný bod.K její obraně dále sloužilo dělostřelectvo a raketomety rozmístěné za řekou a 10 sovětských tanků T-34 jako záloha.Přesila německých jednotek v této oblasti však byla značná.Vlastní bitva začala 8.3.1943 ve třináct třicet útokem čtrnácti německých tanků na Sokolovo, sovětská děla a raketomet dokázaly obránit na ústup.Tím však zároveň také prozradily svoji pozici.Druhý německý útok o dvě hodiny později tak zničil dvě protitanková děla a jeden kulomet.Českoslovenští vojáci vyzbrojení protitankovými puškami věděli, ža tato zbraň není schopna prorazit čelní panciř německých tanků, a tak jim nezbývalo, než nechávat tanky projet a pokoušet se je zasáhnout ze strany a zezadu pod věž, případně do pásu nebo do motoru.Odrazili také několik útoků pěchoty, ale proti německé přesile jim kolem sedmnácté hodiny nezbylo než zaujmout kruhovou obranu u kostela.L. Svoboda jim chtěl na pomoc vyslat záložní tanky, ale hned pod prvním z nich se probořil led, takže pro obránce Sokolova nemohly nic udělat.Zároveň to však znamenalo, že přes řeku nemohou zaútočit ani německé tanky L. Svoboda tedy vydal kolem devatenácté hodině 1. rotě rozkaz k ústupu, ale protože bylo přerušené telefonní spojení a rozbitá radiostanice, do Sokolova se tento rozkaz nedostal a vojáci 1. roty pokračovali v boji až do tmy.Potom německé útoky ustaly a Čechoslováci mohli začít ze Sokolova ustupovat zpátky za řeku Mžu, čímž tato bitva skončila.Další obrana tohoto prostoru pokračovala následující den, kdy se dvě čs. roty opěět pokusily proniknout do Sokolova, ale německé obrana jim v tom zabránila.1.3. se díky zachycené depeši podařilo odhalit místo soustředění německých jednotek před útokem a sovětská palba je zlikvidovala.I tak ale Němci 15.3.1943 znovu dobyli Charkov, 1. čs. samostatnému praporu hrozilo obklíčení a musel se dát na ústup.
Důsledky:V Sokolovu ztratil 1. čs. samostatný prapor 86 padlých,20 zajatých a nezvěstných a 114 raněných, dále obě protitankové děla,7 protitankových pušek (z celkem 16),5 těžkých a 16 lehkých kulometů a 5 minometů.Německé stráty činily 300-400 mužů,19 kulometů a 6 obrněných transportérů.Udržené bojové linie na řece Mže pomohlo zbrzdir německý protiútok v Charkovské oblasti.
Zajímavost:Občanům protektorátu, kteří sloužili v zahraničních armádách, hrozila v případě zajetí jistá poprava, protože byli považováni za vlastizrádce a ne za nepřátelské vojáky.Takový osud stihl i československé raněné v lazaretu v Charkově,když ho znovu dobyli Němci-z dvaceti jich patnáct bylo zastřeleno na místě a pět dovezeno zpět do protektorátu k propagandistickým účelům.Podle dobovích novin s nimi byly pořádány v létě 1943 v Praze nejméně tři besedy o zoufalé situaci čs. vojáků v SSSR.Jejich další poválečný osud zůstává nejasný,podle dostupných informací měli být totálně nasazeni v Říši a nejméně jeden z nich se po válce dostal do sovětského pracovního tábora,gulasu.

Letov Š 328

8. dubna 2009 v 16:13
Letov Š 328, zavedený do výzbroje československého letectva v roce 1934, byl vyvinut z původního průzkumného dvojplošníka Š 28 z roku 1929 přes typy Š 128 a Š 228 se stále výkonějšími motory. Byl zkonstruován podle finských požadavků, které však nakonec nevyústily v objednávku.Po prototypu Š 328F následovalo 445 sériových strojů Š 328, 13 nočních stíhacích Š 328N se čtyřmi pevnými pohyblivými kulomety a čtyři hydroplány Š 328V se dvěma plováky pro vlečení terčů.Po okupaci Československa v březnu roku 1939 ukořistilo zbylé letouny Německo.Většinu si ponechali jako cvičné,několik jich přenechalo spojencům jako Bulharsku a Slovensku.Slovenští povstalci použili na podzim roku 1944 několik letounů proti Němcům.

Země původu:Československo
Typ:(Š 328) dvoumístný průzkumný bombardovací letoun,použitelný jako bitevní

Něco o mně

7. dubna 2009 v 15:27

Jsem člen Klubu vojenské historie Nový Bydžov více www.kvhnb.cz
Účastníme se různých vzpomínkovích akcí jako například:Sokolovo(Královec u Trutnova),Mise Velichovky(u Jaroměře),Osvobození Bratislavy(v Bratislavě), atd.

Nejdůležitější bitvy v českých dějinách-Kovářská

7. dubna 2009 v 15:11
Název:letecká bitva Kovářská
Kdy:11.9.1944
Historické období:2. světová válka
Kde:ve vzdušném prostoru nad obcí Kovářská (Schmiedeberg) nedaleko Vejprt v Krušných horách
Kdo:Spojenci-Osa
přesněji:letadla 8. letecké armády USA (100. a 95. bombardovací skupina s doprovodem 55. a 339. stíhací skupiny)-Jagdeschwan německé Luftwaffe
Důvod:Ochrana německého území přec nálety amerických bombardérů
Průběh bitvy:Několik minut po poledni byla formace amerických bombardérů Boeing B-17G (létající pevnost) letících bombardovat závody pohonných hmot v Ruhlandu nedaleko Dráždan nad Kovářskou napadena zezadu a z výšky velkou skupinou německých stíhaček, odhadem 50-70 stroji.Hned při prvním útoku byla řada amerických bombardérů zasažena, některé sestřeleny.V následném vzdušném boji došlo ke ztrátám na obou stranách.
Důsledky:Americká 100. a 95. bombardovací skupina ztratila v této bitvě celkem 33 strojů, z toho 11 bombardérů B-17G a z doprovodu čtyři stíhačky (Spitfire,North American P-51 Mustang).Na Kovářskou a její okolí dopadly 4 B-17G,jedno z nich zasáhlo dokonce místní školu.Další americký bombardér se zřítil u Božího Daru, ostatní až v Německu.Luftwaffe ztratila v této bitvě 37 stíhaček (Focke Wulf Fw 190 a Messerschmidt Bf 109).Celkem bylo v této bitvě na poměrně malém území sestřeleno přes 50 letadel.Přímo v bitvě padlo 51 amerických letců a přes šedesát jich bylo zajato, někteří raněni.Německá strana ztratila 22 padlých a devět raněných pilotů.Tato bitva se řadí nezi největší letecké střety nad kontinentální Evropou v období 2. světové války.
Zajímavost:V Kovářské bylo v roce 1996 založeno muzeum věnované této bitvě a každý rok se zde u příležitostí jejího výročí koná vzpomínková akce.